Az intelligens város küszöbén Debrecen - autopro.hu

2017. májusában írt rólunk az autopro.hu 

Az okosvárost valójában nem informatikai rendszere, hanem a szolgáltatásokat jól kihasználó lakói tesznek teljes egésszé. Ezért tekinti egyik fő feladatának Debrecen, hogy a digitális készség és jártasság kialakításával adjon mindehhez belépőt. Megnéztük, hogy Magyarország második legnagyobb városában hogyan terveznek okosvárost. Az intelligens zebrát egy cég referencia gyanánt üzemelte be, de egyértelmű, hogy pályázni kell, ha kiterjedt rendszerekre van szükség. Mátyus László, az EDC Debrecen Város- és Gazdaságfejlesztési Központ Smart City divíziójának vezető szakértője válaszolt.

– Melyek a Smart City Debrecen stratégia fő pillérei?
– Debrecen Smart City koncepciója egy intelligens, innovatív, élhető, hatékony, fenntartható, okos, egészséges és tehetős város megteremtése. A város együttműködik az üzleti és nonprofit szektorral, a közműcégekkel, tanácsadókkal, a Debreceni Egyetemmel és több nemzetközi szervezettel is, hogy innovatív és környezettudatos technológiai megoldásokat használjon mindennapi feladatai megoldásában és hosszú távú céljai elérésében. A Smart City csapata alapvetően három területre fókuszál az okos megoldásokat illetően: digitális írástudás A digitális (számítógépes) írástudás tartalmazza azokat a készséggé fejlesztett ismereteket, amik lehetővé teszik a felhasználó számára a számítógép által nyújtott lehetőségek kihasználását, pl. szövegszerkesztő, táblázatkezelő és egyéb alkalmazói szoftverekismeretét, alkalmazását. Ehhez szorosan hozzátartozik még az internet és általában a hálózatok ismerete, és egyre inkább nő a multimédiás alkalmazások jelentősége is., energetika és zászlóshajóként az intelligens közlekedés.

– A projektekre alakuló konzorciumok legnagyobb kérdése mindig a finanszírozás. Az EDC Debrecen hogy tud olyan tőkeerős kutatásokban részt venni, amelyek később beépülnek a város működésébe?
– Alapvetően a TOP-ból (Terület- és Településfejlesztési Operatív Program) finanszírozzuk projektjeinket. A fenti 3 fő területről 1-1 konkrét példát említve, például az intelligens térfigyelő rendszer első ütemben elkészülő szakasza a zöld város program keretében valósul meg, az energetikai felújítások és okos mérők beszerelése több különböző TOP-os programból, míg a digitális írástudás A digitális (számítógépes) írástudás tartalmazza azokat a készséggé fejlesztett ismereteket, amik lehetővé teszik a felhasználó számára a számítógép által nyújtott lehetőségek kihasználását, pl. szövegszerkesztő, táblázatkezelő és egyéb alkalmazói szoftverekismeretét, alkalmazását. Ehhez szorosan hozzátartozik még az internet és általában a hálózatok ismerete, és egyre inkább nő a multimédiás alkalmazások jelentősége is. stratégiánkat a még kiírásra váró TOP-6.9.2-es programból tervezzük finanszírozni. Természetesen így nem csak a megvalósulás és a beépülés a szempont, hanem a fenntarthatóság is igen fontos. Ezeken felül folyamatosan figyeljük a direkt EU-s pályázati lehetőségeket. Ezeknek alapfeltétele a SUMP (Fenntartható Városi Mobilitási Terv) és a SECAP (Fenntartható Energia- és Klímaakcióterv) megléte, ezért az előbbit el is készítettük a tavalyi évben, utóbbin pedig most dolgozunk.

– Mekkora pénzügyi háttere van önkormányzati részről a Smart City projekteknek?
– Konkrét keretösszegről nem beszélhetünk, Debrecen minden városfejlesztési projekt esetében vizsgálja a Smart City jó gyakorlatait, és a rendelkezésre álló források függvényében dönt azok megvalósításáról.

– Milyen kutatás zajlik most Smart City téren Önöknél?
– Egyik legfontosabb kezdeményezésünk egy komplex digitális írástudás A digitális (számítógépes) írástudás tartalmazza azokat a készséggé fejlesztett ismereteket, amik lehetővé teszik a felhasználó számára a számítógép által nyújtott lehetőségek kihasználását, pl. szövegszerkesztő, táblázatkezelő és egyéb alkalmazói szoftverekismeretét, alkalmazását. Ehhez szorosan hozzátartozik még az internet és általában a hálózatok ismerete, és egyre inkább nő a multimédiás alkalmazások jelentősége is. stratégia kialakítása annak érdekében, hogy Debrecen felkészült legyen a 21. század kihívásaival szemben. Célunk, hogy az itt élők biztonságosan, személyes adataikat védve képesek legyenek magabiztosan kezelni okos eszközeiket és a mindennapjaik megkönnyítésére használják az elérhető smart megoldásokat. Legyen az akár e-ügyintézés az ügyfélkapu segítségével vagy videotelefonálás a rokonokkal.

2016 őszén átadtuk Debrecen első okos zebráját. A modernizált gyalogátkelőhely a szenzoros oszlopoknak köszönhetően érzékeli a gyalogosokat, akik át akarnak kelni a zebrán. Az aszfaltba épített LED lámpák villogása pedig figyelmezteti az autósokat a gyalogátkelőhelyre, ezzel könnyebben előzhetők meg a balesetveszélyes helyzetek. Az okos zebra után okos kerékpárút kialakításán is dolgozunk. Ez a fejlesztés biztosítja a biztonságos haladást még gyenge fényviszonyok között is.

A Smart City csapat közreműködésével 2017 márciusában Debrecen kétoldalú együttműködést kötött a világ legnagyobb, 75 millió felhasználóval rendelkező közösségalapú navigációs és közlekedési alkalmazásával, a Waze-zel. A teljesen ingyenes megállapodás értelmében Debrecen megosztja a Waze-zel a várost érintő útlezárásokat, fontosabb eseményeket, míg a Waze cserébe megosztja a user-ek által generált adatokat a várossal. Az így kinyert adatokból számos tanulmány készíthető és optimalizálható a közlekedés is. Rengeteg lehetőség nyílt meg ezzel városunk előtt. Mindenkit arra bíztatunk, hogy használja bátran Debrecenben a Waze-t, ezért is tűztük ki magunk elé azt a célt, hogy Debrecen legrészletesebb autós térképévé tegyük a Waze térképét. A térképszerkesztők segítségével folyamatosan frissítjük a Waze adatbázisát Debrecen hasznos helyeivel, feltöltésre került a város összes gyógyszertára, benzinkútja, parkolók, iskolák, éttermek, szállodák, trafikok, szórakozóhelyek csupán néhány kategóriát említve a sok közül.

Csapatunk a házigazdája és szervezője a havonta megrendezésre kerülő Smart City Meetup-oknak is. Úgy gondoltuk, szükség van Debrecenben egy olyan szakmai fórumra Smart City témában, melyet a későbbiekben akár nemzetközi csatornákba is be lehet majd kapcsolni. A hónapról hónapra megrendezésre kerülő Meetup-jaink célja, hogy új innovatív ötleteket és folyamatokat ismertessünk meg az érdeklődő debreceni lakossággal, és véleményvezéreket, szakembereket kapcsoljunk össze a témában. Meetup-jaink a Meetup.com-on is megtalálhatóak és a legutóbbi immáron a 14. ilyen találkozó volt, sok jó közösségi vitával és interakcióval. Debrecennek van a legnagyobb Smart City tábora a Facebook-on nagyságrendileg 1.700 követővel, ezen a csatornán is folyamatosan építjük a közösséget.

– Milyen külföldi példák, best practice-ek, kutatások mentén gondolkodnak, hol vannak azok a globális műhelyek, ahonnan merítenek?
– Igyekszünk nyitott szemmel járni, rengeteget olvasunk, nemzetközi konferenciákon is részt veszünk, de nagyon sok ötlet megtalál bennünket cégeken keresztül. Igazából nem is az ötlet merítés a kihívás, hanem a sokaságból kiválasztani azokat, amik Debrecen számára relevánsak lehetnek. További nehézség a terület innovatív mivolta, sok probléma van, amelynek teljesen különböző megközelítésű megoldásai lehetnek, ezekből kiválasztani és implementálni a megfelelőt nem mindig egyszerű.

– A város energiafelhasználás-optimalizáló rendszer telepítését tervezi az önkormányzati fenntartású épületekben, és szó van okos parkolórendszer, városi kamerarendszer kiépítéséről is. Ezekkel pontosan mik a tervek?
– Rengeteg önkormányzati épület kerül felújításra és kap energetikai korszerűsítést az elkövetkezendő időszakban, ezeknél, ahol csak lehetséges, okos mérőket tervezünk felszerelni, hogy később egy energetikai központba befutva folyamatosan monitorozhatók legyenek. Ezen adatok ismeretében összehasonlíthatóvá válnak hasonló felépítésű épületek, kielemezhetők különböző intézkedések hatásai, illetve segíthet időben felfigyelni esetleges hibákra, problémákra, pazarlásokra. Azt szeretnénk elérni, hogy a jövőben minden felújításnál már csak ilyen típusú mérőórák kerüljenek felszerelésre. Ebben igen komoly energia-megtakarítási potenciált látunk.

Okos parkolórendszerre is sok megoldás létezik. Telepített szenzorokból napelemes, hálózatra kapcsolt vagy akár töltés nélküli akkumulátoros. Az adattovábbítás módja is eltérő lehet, de van olyan gyártó is, ami szoftveresen kamerák képének elemzésével érzékeli az üres helyeket. Keressük a város számára leginkább kedvező megoldást, a cél, hogy a belvárosban a parkolóhely-kereséssel töltött időt (ami a forgalom 30%-a is lehet) minél inkább lerövidítsük. Említettem, hogy a Waze térképén már megtalálható az összes parkoló, igazán szép vízió, hogy valós időben láthatók legyenek a szabad helyek is.

A kamerarendszerre áttérve, tavaly ősszel készült el az egész várost lefedő intelligens térfigyelő rendszer koncepcióterve. Ez egy komolyabb projekt, aminek a végső kiépítettségéhez szükség lesz ugyan pár évre, de az első közel 100 kamerát szeretnénk hamarosan felszerelni. Ez a rendszer nem csupán a közbiztonságot hivatott javítani, hanem komoly szerepet szánunk a közlekedés optimalizálásában egyaránt, hiszen a telepített kamerák többsége forgalomszámlálásra is alkalmas lesz.

Mátyus László, az EDC Debrecen Város- és Gazdaságfejlesztési Központ Smart City divíziójának vezető szakértője

– Az okos zebrát a kivitelező mintaprojektje keretében valósították meg, a város így ezt ingyen kapta. Ez a fajta együttműködés mennyire vonzó a partnerek körében, tehát hogy terepet adnak referenciamunkák bemutatására?
– Egy merőben új termék vagy szolgáltatás esetében gyakran felmerül a referencia kérdése, ezért én azt gondolom, hogy a partnerek számára ez egy komoly indulási lehetőség, amit Debrecen előszeretettel támogat. Van kezdeményezés az okos zebrán kívül is ilyen jellegű megállapodásra, akár az okos parkolórendszer első elemei is megvalósulhatnának így. Debrecen mindenesetre nyitott, várjuk a cégek megkeresését.

– Egyébként hogy tették vandálbiztossá az okos zebra működéséhez szükséges, a fotocellát tartalmazó vasoszlopot, hogy pl. senki ne ragaszthasson matricát a szenzorra, lehetetlenné téve a működést?
– Elég masszív zártszelvény került telepítésre erős érzékelőkkel, mely a hétköznapok kihívásainak tökéletesen ellenáll és már több, mint fél éve teljesen zavartalanul működik. Eddig túlzó rongálási kísérletet nem tapasztaltunk, de szomorú is lennék, ha ennek megakadályozása lenne a fő szempont, hiszen egy biztonságtechnikai megoldásról van szó mely akár életeket is menthet.

– Milyen a bicikliforgalom alakulása a városban, mennyien választják ezt a közlekedési formát esetleg a városhatáron túlról, tehát ingázásra? Ennek a közlekedési formának az intelligenssé tételén gondolkodnak?
– Átlagosan minden tízedik ember választja közlekedési eszközeként a biciklit a városban. A folyamatos ütemben bővülő bicikliutak lehetőséget adnak a kerékpárosoknak az autós forgalomtól külön közlekedni. Jelenleg körülbelül negyvenezer ember ingázik valamilyen közlekedési eszköz segítségével Debrecenbe, nap mint nap a környező városokból és falvakból. A kerékpár egyelőre nem nagyon jellemző, remélhetőleg a környező településekkel összekötő bicikliutak megépülése növeli majd a kerékpárral ingázók számát. Összesen 37 km-rel fog bővülni a jelenlegi 80km-es hosszúságú kerékpárút hálózat. A Smart City csapat projektjei között szerepel az Okos Zebrához hasonló Okos Kerékpárút, amely hasonló elven működik és az autósok figyelmét hivatott felhívni az ott közlekedő kerékpárosokra, illetve a lakott területeken kívül futó kivilágítás nélküli kerékpárutak kerékpáros biztonságát is növeli.

– Az autókommunikációs megoldásokat, az önvezetést milyen téren tudják elképzelni Debrecenben? (pl. Svédország második legnagyobb városa, Göteborg gondolkodik azon, hogy egy városrészében az utcai tisztító-szemétgyűjtő autó-flottát elektromos önvezető járművekre cserélje.)
– A Debreceni Egyetem Informatikai Karán vannak már közlekedésszimulációra alapozott kutatások a városban, ezek ha lazábban is, de kapcsolódnak az önvezetéshez. Komoly kutatások zajlottak elektromos töltés és hajtáslánc fejlesztésben is, Debrecenben fejlesztették ki például az első elektromos kukásautót is. Van több konzorciumi partnert számláló nagyobb projektünk is, melynek elemei a fentiek mindegyikéhez kapcsolódik, így az önvezetéshez is, hiszen az intelligens közlekedés a legfontosabb területe a Smart Citynek.

– Jelen vannak-e a Lechner Tudásközpont által működtetett intelligens városi szolgáltatások szervezeti és tudásplatformján? Merthogy a Digitális Nemzet Fejlesztési Program a Lechner Tudásközpontot jelölte ki közreműködő félként az intelligens városi szolgáltatások összehangolt bevezetésére és működésére.
– Sokszor volt kapcsolatfelvételünk a Lechner Tudásközponttal, több személyes megbeszélés, több közös konferencián való részvétel. Nagyon sok anyagot gyűjtöttek össze Smart City témában, amit alaposan áttanulmányoztunk és figyelembe vesszük az ajánlásaikat azóta is. Igyekszünk folyamatosan szemmel tartani az országban zajló kezdeményezéseket, hiszen nagyon sok területen nincs bevett jó gyakorlat, sok megoldás létezik ugyanarra a problémára, így igen tanulságos lehet a már mások által megszerzett tapasztalat.

– 2015-ben a tudásközpont elindította az Okos Város Központot, amely kapcsolatot tart a nemzetközi, hasonló profilú szervezetekkel, valamint közvetítő szerepet tölt be városok, állami és piaci szereplők között. Ez segíti Önöket?
– Debrecennek az elmúlt 2 évben kialakult a városi stratégiája, elég konkrét elképzelések vannak, hogy merre szeretnénk tartani a jövőben, ezért is épült ki dedikált Smart City csapat. Természetesen örülünk az országos kezdeményezésnek, az ötletek összegyűjtésének, a segítségnek és nyitottak vagyunk az együttműködésre.